TidningsIda

– om böcker och språk

Om och om igen

jerka

Snart helg och därmed även dags för Annikas bokbloggsjerka, som den här helgen lyder:

Brukar du läsa om böcker? 

Ja, även om det inte händer lika ofta längre som det gjorde förr. När jag var liten, eller vad man nu ska säga, gjorde jag det ofta. Det finns böcker som jag har läst en massa gånger. På senare år händer det dock allt mer sällan, men det händer fortfarande att jag läser om. I höstas blev det till och med flera stycken omläsningar, och jag har några just nu jag skulle kunna tänka mig. Till exempel Matildas sista vals av Tamara McKinley, eller alla Kristina Ohlssons böcker. Men de kämpar mot det där med att det finns så många olästa böcker som jag också vill ge tid.

Så om jag ska läsa om nu så längtar jag ofta efter böcker som verkligen betydde något när jag läste dem, som gav en oerhört stark känsla och har stannat kvar i mitt minne. Och även om det finns en liten risk för att bli besviken så är det faktiskt roligt att se en tidigare läst bok med nya ögon.

    10 comments already | Leave your own comment

  1. 5/24/2013 | 08:55 Permalink

    Jag vågar inte läsa om gamla favoriter, är rädd att förstöra minnet helt enkelt!

    Respond to this comment

  2. 5/24/2013 | 08:56 Permalink

    Kanske någon gång om jag får obegränsat med tid, då kanske jag börjar läsa om böcker 🙂

    Respond to this comment

  3. 5/24/2013 | 11:01 Permalink

    Listan på olästa böcker blir bara längre och längre så omläsningar av favoritböcker får vänta:).

    Respond to this comment

  4. 5/24/2013 | 11:41 Permalink

    När jag var yngre läste jag om mer! Nu läser jag mest nytt nytt nytt och försöker bearbeta den enorma högen med olästa böcker 🙂 Men när jag blir gammal hoppas jag göra massa omläsningar påmina favoriter 🙂

    Respond to this comment

  5. 5/24/2013 | 15:59 Permalink

    favoriter läses om ibland här också 🙂

    Respond to this comment

  6. Det är intressant det där med att många läste om böcker som barn men sällan numera. Jag undrar varför det är så..

    Respond to this comment

  7. 5/24/2013 | 21:47 Permalink

    Tycker inte att tiden räcker till för att läsa om böcker. Annars hade jag säkert läst om fler!

    Respond to this comment

  8. 5/25/2013 | 09:10 Permalink

    Ja som liten läste man om böcker oftare men det fanns inte det utbudet att tillgå som idag. Idag kan man snabbt klicka hem en bok via nätbokhandel.
    Mia

    Respond to this comment

  9. 5/26/2013 | 19:50 Permalink

    Jag har så mycket olästa böcker som väntar på mig, så jag tycker inte jag har tid att läsa om. Men när jag blir pensionär, då ska jag läsa om alla mina favoriter!

    Respond to this comment

  10. Your email address will not be published. Required fields are marked *

    *



    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggers like this: