TidningsIda

– om böcker och språk

Omslag som träffar rätt – eller helt fel

 

jerka

Så var det fredag igen (min sista på semestern) och därmed dags för Annikas bokbloggsjerka, som i dag handlar om utseende.

Två frågor till er som älskar bokomslag: Vilka bokomslag tycker du matchar bokens innehåll bäst/sämst? Vilket/vilka bokomslag tycker du bäst/sämst om och varför? 

För mig är inte bokomslag det allra viktigaste, men jag tycker ändå om fina böcker och det är klart att det är extra kul när de stämmer bra överens med innehållet och kan förmedla någon slags känsla om boken.

omslag

Pocketutgåvorna av Utvandrarserien tycker jag mycket om, dels för att de är så fina, men också för att de har så många olika små detaljer som knyter an till handlingen. Saker som inte säger någonting vid första anblicken, men som får en helt annan betydelse när man börjar läsa böckerna.

stolthetfordom

Annars tycker jag väldigt mycket om Kristina Ohlssons böcker. De säger inte jättemycket om innehållet, men de är heller inte fel ute.

Däremot fick jag en chock när jag såg omslaget till e-boksutgåvan av Stolthet och fördom. Vad sjutton är det här? Snacka om att träffa helt fel.

Categories
Bokbloggsjerka

    22 comments already | Leave your own comment

  1. 7/19/2013 | 16:54 Permalink

    Omslagen till Utvandrarsviten är verkligen jättesnygga!!

    Respond to this comment

    • 7/19/2013 | 22:01 Permalink

      De är så fina! Önskar jag kunde ha dem stående med framsidorna utåt i stället för ryggarna.

      Respond to this comment

  2. 7/19/2013 | 17:45 Permalink

    Omslaget till e-boksutgåvan av Stolthet och Fördom är verkligen hemsk. Tur att den inte har förmågan att stå i en bokhylla.

    Respond to this comment

  3. 7/19/2013 | 18:35 Permalink

    Eh, hur tänkte man med Stolthet och Fördom? Ska det dra ungdomar eller vad? Jättemysko! Jag gillar när man är konsekvent i en serie böcker, både som Mobergs och Ohlssons!

    Respond to this comment

    • 7/19/2013 | 22:03 Permalink

      Ja, funderar också på det. Men i så fall är det ju ett väldigt billigt, ogenomtänkt val. För inte lockar man väl automatiskt ungdomar med det? Eller?

      Respond to this comment

  4. 7/19/2013 | 19:17 Permalink

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt omslaget till “Stolthet och fördom”?

    Respond to this comment

  5. 7/19/2013 | 19:22 Permalink

    Håller oreserverat med om hela inlägget 🙂 Blir ju nyfiken på hur diskussionerna gick på stolthet och fördom-omslaget, hjärnsläpp?

    Respond to this comment

  6. 7/19/2013 | 19:46 Permalink

    Jag gillar när man ser att det är böcker i en serie, som några ovan är inne på 🙂

    Respond to this comment

    • 7/19/2013 | 22:04 Permalink

      Precis, men speciellt när de ändå inte behöver vara exakt likadana. Som med Kristina Ohlssons, de har ändå samma grunddesign, men motiven och färgerna får skilja sig åt. Snyggt!

      Respond to this comment

  7. 7/19/2013 | 21:44 Permalink

    Svårt att inte gilla Moberg-omslagen! Omslaget till Stolthet och fördom var däremot ett av de sämsta jag sett.

    Respond to this comment

  8. Haha, vad tänkte de på när de gjorde ett sådant omslag till “Stolthet och fördom”??

    Respond to this comment

  9. 7/20/2013 | 07:14 Permalink

    Nej men jösses! Vilket konstigt omslag till den boken.

    Respond to this comment

  10. 7/21/2013 | 14:28 Permalink

    Jag verkligen älskar bokomslaget till Askungar av Kristina Ohlsson. Det är något med det som verkligen fångar mitt intresse.

    Respond to this comment

  11. 7/21/2013 | 18:56 Permalink

    Jag tog också med en Kristina Ohlsson som exempel. Har aldrig läst någon av böckerna men omslagen fånger mig alltid när jag ögnar igenom böcker på nätet, riktigt snygga tycker jag.

    Respond to this comment

  12. 7/21/2013 | 21:03 Permalink

    Jag inser när jag läser allas svar att jag har rätt svårt för bilder på människor på omslag… Även om det bara är en fot eller en hand! Gillar de du visar upp som bra omslag, och håller med om “Stolthet och Fördom”, har den som designat det ens läst boken? Eller ens fått den beskriven för sig?

    Respond to this comment

    • 7/22/2013 | 23:55 Permalink

      Kul att du också gillar mina “fina” omslag. Och med Stolthet och fördom undrar jag också om formgivaren läst boken…

      Respond to this comment

  13. Your email address will not be published. Required fields are marked *

    *



    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggers like this: