TidningsIda

– om böcker och språk

Ett gammalt tips

Charles Dickens – Oliver Twist

Fredagar betyder som vanligt att jag hakar på Annikas bokbloggsjerka. Den här veckan gäller:

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

En av de första jag kommer att tänka på – som också är en av de finaste klassikerböckerna jag har i min bokhylla – är Oliver Twist av Charles Dickens. Inte direkt en okänd bok, men den tål att läsas. Själv tillhör jag ju en riktig Disneygeneration och för mig är den här historien i grunden mest Oliver och gänget och därför var det oerhört intressant att för ett par år sedan som vuxen läsa originalet och få veta den riktiga historien om den föräldralöse pojken som hamnar mitt i ett tjuvgäng.

Och dessutom kunde ju Dickens verkligen konsten att berätta. Både språket och handlingen är fantastiska. Trots att den utspelar sig på 1800-talet känns den inte daterad, människor kommer nog på sätt och vis alltid vara likadana och det gör att sättet karaktärerna agerar inte blir inaktuellt.

Det är definitivt en gammal bok (utgiven första gången 1838) värd att läsa i dag.

    10 comments already | Leave your own comment

  1. 4/1/2016 | 18:59 Permalink

    Oj jag har verkligen inte tänkt på att det är den bakom Oliver och gänget. Kul!

    Respond to this comment

  2. 4/1/2016 | 19:39 Permalink

    Ja den är riktigt bra den har jag läst.

    Respond to this comment

  3. 4/1/2016 | 19:50 Permalink

    Dickens romaner är och förblir klassiker

    Respond to this comment

  4. 4/1/2016 | 21:32 Permalink

    Härligt tips 🙂

    Respond to this comment

  5. 4/1/2016 | 21:47 Permalink

    Dickens är verkligen värd att nämnas i detta sammanhang.

    Respond to this comment

  6. 4/1/2016 | 21:47 Permalink

    Jag gillar Dickens väldigt mycket, de har ett driv och känns fortfarande aktuella i sin “gammalhet”. Klassiker!

    Respond to this comment

  7. 4/1/2016 | 21:49 Permalink

    Åh vilken mysig gammal bok. Älskar den berättelsen.

    Respond to this comment

  8. 4/1/2016 | 23:38 Permalink

    Det är synd att jag aldrig kommer igång med Dickens, älskar Holmes och har en hatkärlek till den Viktorianska tiden. Så framåtskridande och ändå så bakåtsträvande på en gång. Nej jag skulle aldrig velat levt i Dickens och senare Doyles och Jack The Rippers London men läsa om det är en annan sak. Tyvärr har jag slukat för mycket facklitteratur om tiden så jag inte kommit igång med skönlitteraturen.
    Gillar du Dickens så kolla bilden längst ned i det här inlägget. Alla pubar vill ju skryta med sina anor och det här knäcker det mesta.
    http://kajsalisa.com/2014/10/27/kajsalisa-flummar-runt-i-london/

    Respond to this comment

  9. 4/2/2016 | 00:24 Permalink

    Oliver Twist är bra!

    Respond to this comment

  10. 4/2/2016 | 07:48 Permalink

    Oliver och gänget var nog den första barnfilm jag såg som vuxen. På bio. Med en annan vuxen. Vi grät mest 🙂

    Respond to this comment

  11. Your email address will not be published. Required fields are marked *

    *



    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d bloggers like this: